lördag 3 oktober 2015

Mini charm väska, del 2


Åh, jag har en lasagne puttrandes på spisen. Både köttfärssåsen och béchamelsåsen är gjorda från 'scratch' denna gång (för när tiden är knapp fuskar jag faktiskt ibland;) - och det doftar underbart!

Medans den puttrar till sig, passar jag på att skriva på den andra och sista delen av beskrivningen till den lilla söta väskan på bilden.

En del av er har kanske inte orkat vänta på del 2, utan kört ett eget 'race' vilket är helt ok! Men för er som tålmodigt väntat, kommer här lite steg-för-steg-instruktioner.


Vi har alltså kommit så långt att vi skurit rent runt lapptekniken. Har du valt att inte quilta ihop innertyget med vadden, ska du skära även detta tyg på samma sätt. När jag sydde denna väska skar jag bara en rektangel, men det ångrar jag i efterhand. Så jag rekommenderar er att även skära in de fyra 'hacken'. Då kommer det bli lättare i slutmomenten.

Jag hittade faktiskt en bild på detta moment från en annan gång jag sydde dessa väskor. Sicken tur! På dessa väskor sicksackade jag visst runt hela kanten, men det skulle jag nog tycka är lite överkurs. Men gör du som du vill...

 
Ta nu fram din dragkedja och lägg lapptekniken med rätsidan uppåt. Dragkedjor kan vara lite trixigt att sy dit, så det inte drar sig, men här har jag ett knep! Det finns säkert många sätt att göra detta på, men jag använder mig av ett helt vanligt skollim. Jag har köpt en sort från USA, ett lim jag vet många quiltare använder där, men det funkar säkert med t.ex. en limpenna eller textillim.


Limma en tunn sträng på ena kortsidan av lapptekniken och lägg dit ena sidan av dragkedjan med rätan mot tyget. Fixera detta genom att stryka försiktigt på avigsidan av dragkedjan. Var jätteförsiktig så du inte smälter taggarna på kedjan! Lägg sedan innertyget med rätsidan mot dragkedjan. Även här ska du limma en smal sträng och fixera med strykjärnet. Nu kommer det inte dra sig lika lätt när du syr ihop dessa tre lager.


Sy en söm ganska nära taggarna på dragkedjan, vänd sedan allt så rätsidorna kommer utåt, pressa och sy sedan en söm en liten bit från kanten på tyget. Sömmen är inte sydd på bilden nedan, men du kan se hur jag gjort på en bilden längst upp.


Nu gör du exakt samma sak på andra sidan av lapptekniken. Lägg allt med lapptekniken uppåt, limma en sträng på dragkedjans rätsida, vik över lapptekniken och fixera med strykjärnet. Vänd på 'steken' och limma en sträng på dragkedjans avigsidan och vik över innertyget med rätsidan mot dragkedjan. Fixera även här med strykjärnet. Sy en söm.


Öppna nu dragkedjan en bit och vräng allt så lapptekniken hamnar med rätsidan utåt. Har jag förklarat rätt (och du gjort rätt) ska det se ut så här. Dragkedjans sömsmån ska vara gömt mellan lappteknik och innertyg. Eftersom jag bara skar en rektangel från början, ser mitt lite annorlunda ut än ditt resultat. Du ska ha två 'innerhörn' i båda ändar. Sy även här en söm vid sidan av dragkedjan, som på den översta bilden.


Ta nu en av lapparna som blev över i början och vik den på mitten med rätsidan utåt och pressa med strykjärnet. Vik in lite sömsmån och sy två sömmar utmed långsidorna på 'remsan'.



Vik denna remsa på mitten och lägg åt sidan så länge.

Vänd hela väskan ut-och-in. (Kom ihåg att du har två innerhörn på båda sidor om dragkedjan.)

 
Matcha mitten på väskan och nåla. Gör detta på båda sidor, men på den sidan som är 'upp' på dragkedjan, ska du lägga i den vikta remsan. Den vikta kanten på remsan ska vara inåt.


Sy ihop båda kortsidor och klipp av överflödet på dragkedjan. Jag sydde detta och nästa moment med min overlock, men syr du med vanlig symaskin råder jag dig att sicksacka efteråt. Sy gärna någon extra gång över dragkedjan också, då den kommer utsättas för lite mer slitage.

Innan du gör nästa (och sista steget) måste du försäkra dig om att du har öppnat dragkedjan en bit. Annars kommer du inte att kunna vända väskan rätt när du sytt färdigt!

Vik ihop alla fyra sidor på väskan, nåla och sy igen. Sicksacka även här om du inte använder en overlock. Här nedan visar en bild på hur det ska se ut.


Fäst eventuella trådar, vänd väskan med rätsidan utåt - och visp har du också en mysig väska som passar till både 'ditten och datten'. Som du ser på bilden här nedan, kan du också sy lite längre handtag på väskan. Inte så dumt det heller!


Hoppas nu att du haft glädje av min lilla beskrivning. Jag vill naturligtvis se alla era fina resultat! Lägg gärna ut en bild på väskan på nätet och tagga den med #quiltmakeriet, eller lägg upp en bild på Quiltmakeriets Facebook-sida. Det vore så roligt att se!

Ha en fortsatt fin lördag! Nu ska jag äta lasagne... Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En liten kommentar värmer hjärtat!